Porin Huoltocenter Oy huoltaa ja korjaa kaikki automerkit

Huolto- ja varaosat (02) 635 0500

Huolto ja varaosat › Autoasi -korjaamo › Chrysler, Jeep, Dodge Etusivu Yhteystiedot Palvelut Peräkärryn vuokraus Sijaisauto 5 vinkkiä, joilla pidät autosi ajokunnossa Ajanvaraus Palaute Rahoitus

5 vinkkiä, joilla pidät autosi ajokunnossa

Ajotavat vaikuttavat suoraan auton elinkaareen ja huollon tarpeeseen. Korjaamoketju Autoasi listasi tärkeimmät keinot auton kunnon ylläpitämiseksi ajon aikana. Erilaiset ajotyylit vaikuttavat eri tavoin auton kuntoon, ja kaikkein paras tapa huolehtia auton toimintavarmuudesta on käydä tunnollisesti määräaikaishuolloissa. Vaikka kaikkia ajotavoista johtuvia vikoja ei ratkaise mikään yksittäinen nyrkkisääntö, ratin takaa voi pidentää monen kovassa rasituksessa olevan osan elinkaarta muutamalla pikkumuutoksella. Ajotyylin kannalta tärkeintä on johdonmukaisuus. Autokoulussakin opetettava ennakoiva, looginen ja rauhallinen ajotyyli parantaa kaikkien tien käyttäjien liikenneturvallisuutta, mutta lisäksi se säästää auton tekniikkaa huomattavasti.

"Varsinkin keväällä ajokelien parantuessa ja kesärenkaiden vaihdon jälkeen moni kuljettaja innostuu kokeilemaan aggressiivisempaa ajotyyliä, jossa autoa saatetaan äärirajoille. Sporttisuudella on hintansa, sillä tämä tapa kuluttaa paljon energiaa ja panee siksi varsinkin auton jarrut koville", kertoo Autoasi-ketjun tekninen asiantuntija Juha Kiiskinen, joka listasi viisi vinkkiä viisaampaan ajoon.


1. Kiihdytä kerralla matkanopeuteen. Ennen vanhaan asiantuntijat ovat ohjeistaneet nostamaan nopeutta pitkän kaavan mukaan, hitaasti. Moottorin hyötysuhteen puolesta tämä ei kannata, sillä kone toimii energiataloudellisesti reippaassa mutta jouhevassa kiihdytyksessä. Auto kannattaa siis kiihdyttää esimerkiksi rampilta moottoritielle liittyessä tavoiteltuun määränopeuteen yhdellä, selkeällä kiihdytyksellä, jos vain liikennevirta ja ajo-olosuhteet sen sallivat.

"Itsehillintääkään ei toisaalta pidä unohtaa. Moottoria ei ole syytä huudattaa, sillä tämä pistää koneen koville", Juha Kiiskinen varoittaa.


2. Maalaisjärki säästää jarruja. Mitä kiivaammin jarruttaa, sitä enemmän jarrupalat tuottavat hukkalämpöä ja kuluvat. Reipas jarruttaminen hukkaa energiaa ja kasvattaa päästöjä. Paras tapa pidentää jarrujen käyttöikää on pitää tilannenopeus sellaisella tasolla, ettei jarrua joudu painamaan jatkuvasti kuin henkensä edestä.

"Jarruja pitää kuitenkin myös muistaa välillä kokeilla, sillä hiljalleen jarruttelemalla ei saa selvää kuvaa siitä, toimivatko jarrut sataprosenttisesti. Kesän tullen on hyvä joskus liikenteen ulkopuolella kokeilla jarrujen purevuutta polkaisemalla ne lukkiutumisrajalle asti. Tämä on toimiva tapa varmistaa, että kaikki pyörät jarruttavat tasaisesti ja ABS reagoi kuten pitääkin", Kiiskinen sanoo.


3. Käytä vaihteita moottorityypin mukaan. Oikea tapa käyttää vaihteita riippuu paljon autosta. Vanhempien autojen kierroskoneita voi käyttää korkeilla kierroksilla rohkeammin – turboahdetuissa nykyautoissa taas kannattaa vaihtaa silmään isompaa vaihdetta aikaisemmassa vaiheessa.

"Nykyiset diesel-koneet ovat käytännössä poikkeuksetta turboahdettuja. Sellaistakin ajaessa kannattaa siis vaihtaa aikaisin ja hyödyntää matalan kierrosluvun voimaa ja pienempää kulutusta", Kiiskinen kertoo.


4. Sammuttelu voi satuttaa starttimoottoria. Jos tietää pysähtyvänsä pitkiin valoihin, auton sammuttamalla voi säästää hieman polttoainetta. Monissa uusissa autoissa sammutusautomatiikka huolehtii tästä, kunhan kuljettaja vaihtaa vapaalle. Vanhemmissa autoissa on järkevämpää jättää virtalukko rauhaan, sillä varsinkin kaupunkiympäristössä auton jatkuva käynnistely rasittaa akun lisäksi pidemmän päälle myös starttimoottoria.

"Lähtövalmiudessa on hyvä pysyä etenkin vieraassa ympäristössä, jossa valojen vaihtumisrytmiä ei tunne. Jos auto ei ole käynnissä ja valojen vaihtumisen huomaa liian myöhään, liikenteen sujuvuuskin kärsii", Juha Kiiskinen huomauttaa.


5. Temppuilu ei kannata. Kaikenlainen autolla temppuilu, kuten käsijarrukäännökset ja sivuluisussa ajaminen, on lähtökohtaisesti vaarallista, mutta myös haitallista autolle. Osia ei ole suunniteltu kestämään esimerkiksi ylimääräistä sivusuuntaista rasitusta pidemmän päälle, ja jarrujen lisäksi etenkin helat, puslat ja muut alustan osat ovat koetuksella.

"Kun kumi palaa, voi olla varma että rasituksessa on paljon muutakin kuin vain renkaat. Taitonäytökset tulee jättää suosiolla ammattilaisten harteille", Kiiskinen sanoo.


Lisätietoja:
Juha Kiiskinen, Autoasi Akatemia
juha.kiiskinen(at)autoasi.fi, puh. 010 569 4454

Voimakkaasti kehittyvään Autoasi-ketjuun kuuluu yli 41 paikallisesti toimivaa varaosatukkua ja yli 280 Autoasi-korjaamoa. Se on suurin autokorjaamoketju Suomessa. www.autoasi.fi

Porin Huoltocenter Oy | Hyveläntie 26, 28200 PORI | Puh. (02) 635 0500 | email: info(at)huoltocenter.fi | avoinna: ark 8.00-16.30